Posts

Showing posts from July 13, 2009

Amelio Robles: el deseo transgénero y las feministas homofóbicas

Image
Cano, Gabriela. “Unconcealable Realities of Desire: Amelio Robles's (Transgender) Masculinity in the Mexican Revolution”. In Jocelyn Olcott,; Mary K. Vaughan, Gabriela Cano (Eds.). Sex In Revolution. Gender, Politics, and Power in Modern Mexico. Durham: Duke University Press, 2006. Cano analiza el caso del coronel Amelio Robles, nacido Amelia Robles y quien desde su adolescencia y al descubrir la "libertad del campo de batalla", vivió casi toda su vida como hombre, luchó en la Revolución Zapatista y se ganó el respeto y legitimidad de sus pares como modelo de hombría, valor y masculinidad zapatista. Gracias a que Amelio se ganó éste reconocimiento en el campo de batalla, su sexualidad era raramente cuestionada o rebatida en público, en un acuerdo tácito entre los que lo rodeaban de que era un tema del que no se hablaba. Amelio una vez mató a dos hombres de un grupo que lo atacó para verificar en forma violenta su genitalidad para resolver el misterio que de todas maneras

Gender and Place

Image
Hurtig, Janise, Rosario Montoya, and Lessie Jo Frazier. "A Desalambrar: Unfencing Gender's Place in Research on Latin America.” Pp. 1-18. Nash, June. “Postscript: Gender in Place and Culture”. Pp. 289-296. In Gender's Place: Feminist Anthropologies of Latin America. R. Montoya, L.J. Frazier, and J. Hurtig, eds. New York: Palgrave Macmillan, 2002. Both articles emphasize the notion of place in relation to gender, as a way to address the situatedness and specificity of historic and cultural contexts; and also point at gender as a useful to category to analyze broader social problems, making connections between gender, language and other power structures. Nation for instance, as a meaning constructed and negotiated in everyday's practices. Note the contradictory and paradoxical effects that economic reconfigurations have on gender relations and local power dynamics. The use of the metaphor of "unfencing" ( desalambrar ) responds to a desire to interrogate disci