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Showing posts from June 24, 2009

Gender as a category for historical analysis

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French, William E. and Katherine Elaine Bliss “Introduction: Gender, Sexuality, and Power in Latin America Since Independence.” In Gender, Sexuality, and Power in Latin America Since Independence. William French and Katherine Elaine Bliss (eds.). Pp.1-30. Maryland: Rowman & Littlefield Publishers, 2007. The authors take on the usefulness of the category of gender for historical analysis as inaugurated by Scott in her paradigmatic article from 1986. This entails understanding gender as a discursive site where power/knowledge is articulated; for instance, the language of citizenship and national identity is gendered, thus it is relevant for historians to explore both 'popular' and state-promoted meanings around gender and sexuality. The authors also discuss the potential risks —many described by Scott herself— that the shift from women to gender imply, like taking the masculine/feminine binary for granted instead of looking at the specific ways that this binary is constructe

Strategic essentialism and the politics of identity

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En la foto: Comandanta Ramona Stephen, Lynn. “Gender, Citizenship, and the Politics of Identity” in Latin American Perspectives, Vol. 28, No. 6, Power, Policy, and Neoliberalism (Nov., 2001), pp. 54-69. Sage Publications. Stephen discute la tensión entre las críticas a las políticas de la identidad —afán des-esencializador que atribuye a los estudios culturales— y las políticas concretas de las organizaciones de base. Usando como ejemplo el movimiento de madres (CO-MADRES) en El Salvador y la organización de las mujeres indígenas en México, Stephen demuestra que estas mujeres reconocen y negocian permanentemente sus diferencias y la variedad de significados asociados a su identidad, pero que deliberadamente proyectan una identidad homogénea y esencializada (que dice que tiene un componente performativo en el espacio público en el caso de las organizaciones de madres, pero yo creo que en los dos casos, porque las zapatistas se enmascaran y eso tb es performativo) en un proceso activo de