Posts

Showing posts from June 8, 2009

Anatomía Actual de Moulian (je)

Image
Moulian, Tomás. Chile Actual: Anatomía de un Mito. Santiago de Chile: LOM-Arcis, 1997. Moulian intenta comprender el proceso histórico de la dictadura y la transición pero parte reconociendo la imposibilidad del lenguaje de las ciencias sociales para simbolizar experiencias límites que rebasan los sentidos de las palabras, por lo que recurre a una serie de metáforas que denomina lenguaje poético. Busca producir una genealogía del Chile Actual que no se reduzca a establecer causalidades entre el Chile Dictatorial —caracterizado por una revolución capitalista y por una dictadura terrorista que deviene dictadura constitucional— y el presente. Una característica fundamental del Chile Actual es la compulsión al olvido, como mecanismo de defensa y síntoma del trauma de la violencia política, del terror anclado en los cuerpos. Otros síntomas del Chile Actual son: la depresión, la deseperanza, el fatalismo y la sensación de a-historicidad; contracaras del exitismo, euforia, competitividad y m

Las Choras del Puerto

Image
The collective Las Choras del Puerto (“The Port Mussels”) from the coast city of Valparaíso defines itself as a “feminist guerilla” and has specialized in carrying out unexpected performances in public spaces. Here they play with the double meaning of the word “chora” (literally “mussel” in Spanish): while it is used to refer to female genitalia colloquially in Chile, “choro” and “chora” are also used to denote someone with “an attitude”, with “street knowledge”, and/or from working-class extraction. The protagonists of the performances are four characters (the four choras) of different colours —who wear masks and wigs in their public performances — The description of the characters emphasize precisely the marginality of the female subjects that have been denied by the official discourse in the post-dictatorship: the poor, the domestic workers, the bisexual and the indigenous; the sexually and politically active women, unruly subjects of an heterosexist, racist, exploitative model, w

Hija de Perra

Image
The character of Chilean performer Hija de Perra (“Daughter of Bitch”) is precisely based on the mimicking of the normative roles of sacrificed mother, wife, and worker that define the respectability of a female subject, recipient of public policies in the Chilean transition. By fusing these roles with the aesthetic of the evil/femme fatale character of Latin American soap opera, Hija de Perra makes the whore/madonna binary explode on stage. In addition, while the character of Hija de Perra is performed by a biological (gay) man performing as a drag queen, performances regularly includes also a number of biological women who perform as drag queens with nicknames such as Perdida (“Lost”) and Zorras Rameras (“Whore Foxes”). The mingling of bio-female and male bodies performing normative female roles, carried to a grotesque extreme, has the effect of exposing these roles that are naturally ascribed to women as social performances as well. Performances regularly include dancing and singing

Volver a Kirkwood

Image
Kirkwood, Julieta “Ser Política en Chile. Los nudos de la sabiduría feminista” Editorial Cuarto Propio, Serie Teoría. Santiago: 1986. Kirkwood explora el surgimiento de una “conciencia contestataria”, una historia que hasta ahora no ha sido narrada sino invisibilizada, en la medida que el eje de teorización ha sido casi exclusivamente el del “conflicto de clase”. Se pregunta sobre el sujeto del feminismo, qué categoría de grupo son las mujeres, y establece que su análisis no supone una escencia o una identidad para las mujeres, “sino que debe partir desde sujetos que aun no son tales sujetos”, en la medida que toman conciencia de su opresión devienen sujetos. Se hace cargo de la tensión y desafío de plantear un patriarcado como opresión sistémica sino universal, y la contingencia histórica de las categorías de género. Desde este perspectiva, Kirkwood revisa la historia de las mujeres en Chile suponiendo la opresión universal de las mujeres,debido al "conjunto de condiciones objeti